سرقات شعرى در نقد ادبى
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
بحث از سرقات بخشى از نقد ادبى است که به انواع اقتباسها و عاریت گرفتنهاى شاعران و نویسندگان مىپردازد. در نقد امروز، بحث در مورد سرقات بیشتر شامل تحقیق و بررسى درباره منبعِ الهامِ اثر، چگونگى تاثیرپذیرى هنرمند از دیگران و مساله اصالت یا تقلیدى بودن اثر مىشود. در کتابهاى بدیع فارسى و عربى براى سرقات، بر حسب میزان تقلید، انواع و اقسامى قائل شده و اصطلاحهاى مختلفى براى هرکدام وضع کردهاند. نامگذارىها و تعریفهایى که براى سرقات شده، در همه کتابهاى بلاغى و بدیعى یکسان نیست و تفاوتهایى در آنها دیده مىشود. این مقاله، نخست به پیشینه سرقات در ادبیاتِ یونانى، عربى و فارسى و در ادامه به برخوردهاى دوگانه منتقدان با مساله سرقات توجه مىکند. سیرِ تاریخىِ بحث "سرقات شعرى" در کتابهاى بلاغت فارسى و تحقیق در انواع سرقات شعرى نیز از موضوعاتى است که این مقاله به آن مىپردازد.
منابع مشابه
جاحظ و نقد ادبى
مقاله حاضر مىکوشد ضمن بررسى سبک نویسندگى جاحظ به عنوان اصول و مبانى نقد ادبى وى، دیدگاههاى او را در نقد درونى و بیرونى متن و بدون در نظر گرفتن انتساب شاعر به دوره تاریخى خاصى تحلیل نموده و موضعگیرى وى را در قبال مسأله قدیم و جدید در ادب عربى بیان کند؛ و در نهایت به این نتیجه مىرسد که جاحظ در آثار خویش بر اساس همین دیدگاه در نقد و بررسى ادبیات و شعر، دست به گزینش و روایت شعر و نثر زده و بیش...
متن کاملپژوهشى در تنوع واژگان شعرى
سبکشناسى آمارى کمک شایانى به روشمندى و علمى شدن پژوهشهاى ادبى کرده است. ثروت لغوىاى که شاعر یا نویسنده در اثر خویش به کار مىگیرد از ویژگىهاى سبک و ساختار اثر ادبى است. یکى از روشهایى که براى شناخت این ثروت لغوى بهکار مىرود نظریه جانسون است. این روش با بهرهگیرى از علم آمار و با رویکرد میانرشتهاى در پى نزدیک شدن به صحت و دقت بیشتر است. در این جستار سعى شده است تا با بهرهگیرى از شیوه...
متن کاملنگاهی نو به سرقات ادبی در نقد تطبیقی
ازقدیم،نقدمنبعوسرچشمه هایی-کهیکاثرادبیدربدوپیدایش،بدان-هاگرایشداشته،موضوعتحقیقبسیاریازمحققانگشتهاست. درکتببلاغتونقد- ابتدادرادبیاتعربوسپسباتقلیدبی-چونوچرادرایران- برپایه یسرقاتادبی،گونه-اینقدتطبیقیومقایسه ایشکلگرفت،کهبرمنابعالهامشاعرانونویسندگان،ومیزاناقتباس هاوعاریت گرفتن هایآنان،باتأکیدبرتأثیروتأثراتمی-پرداخت.محققاندرذیلقضیه-یسرقاتبهانواعتشابهاتواشتراکاتوتقلید-هایادبیپرداختند کهازسرقتبسیاردور...
بررسى تخلّص در غزل ابتهاج
نقد و بررسى سنتهاى شعرى از بهترین راهها و زمینههایى است که در جهت شناخت و معرفى سبک عمومى یا شخصى شاعران، مفید و راهگشا تواند بود. سنتهایى که عموما از دورهاى به دوره دیگر منتقل مىشود و همواره یکى از ارکان عمده در شاعرى و هنرورزى بزرگان ادب بوده است. این سنتها بهویژه در حوزه بلاغت، سبکشناسى و نقد ادبى بسیار چشمگیرتر هستند. تخلص یکى از همین سنتهاى شعرى است که بسیار مورد توجه شاعران در...
متن کاملمفهوم بینامتنیت در منابع بلاغت فارسى
هدف این مقاله، بررسى ریشههاى نظریه بینامتنیت در مباحث بلاغت سنتى فارسى است. بینامتنیت طبق نظر "ام.اچ. ایبرمز" از طریق موارد زیر صورت مىگیرد: نقل قولهاى صریح و ناصریح، تکرار و تغییر ویژگىهاى شکلى و مضمونى، یا صرفا از طریق مشارکت ناگزیر در استفاده از گنجینه سنتها و قواعد زبانى و ادبى و روندهایى که از پیش همواره موجودند. مقوله "بینامتنیت" از نگاه منتقدین کلاسیک ادبیات ایران نیز - البته با اصط...
متن کاملعناصر شعرى در آثار مصطفى رحماندوست
مصطفى رحماندوست از سال 1351 تا کنون، سرودن را براى کودکان و نوجوانان آغاز کرده است و بهطور جدى در این حوزه فعالیت مىکند. کمیت آثار انتشار یافته و فعالیتهاى فرهنگى او در پیوند با کودک و نوجوان وى را به یکى از مطرحترین و جدىترین شاعران این حوزه تبدیل کرده است. با توجه به تأثیر و جایگاهى که مصطفى رحماندوست در شعر کودک دارد، ضرورى است به گونهاى علمى و دقیق عناصر شعر این شاعر بررسى و واکاوى شو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5
صفحات 157- 180
تاریخ انتشار 2011-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023